Reageer op: Sturen start-/stopberichten WMO

Home Forums iSD keten en berichtenverkeer Sturen start-/stopberichten WMO Reageer op: Sturen start-/stopberichten WMO

Wat ik aan de discussie nog steeds niet snap is waarom er zo’n sterke behoefte is om de 305/307 verplicht te maken voor declaratie. Ze zijn al verplicht om te sturen, alleen de koppeling met de declaratie mag niet (wat naar mijn idee geheel logisch is).

Waarom willen we een declaratie afkeuren, als de zorg nog niet geleverd zou zijn? Dat doen we met een pakketje van Bol toch ook niet? Als ik iets bestel via internet, krijg ik bij de bevestiging van de opdracht, direct de factuur. Ik stuur dan geen mailtje terug, ik accepteer de factuur niet, want ik heb nog geen pakketje ontvangen. Iedereen snapt, dat ik pas betaal als het pakketje is ontvangen. Dat vinden we logisch, behalve in het sociaal domein, dan mag je de declaratie pas sturen, als je weet dat het pakketje is ontvangen.

Naar mijn idee wordt dit issue vooral veroorzaakt door de onderliggene software. Als we gewoon in de software zorgen dat een betaling pas wordt gedaan, nadat er volledig aan de verplichting is voldaan, heeft niemand een probleem. Hoeven we ook al die verplichte relaties tussen berichten niet te introduceren. Kunnen we in ieder geval ook weer 10 van de bijna 300 issues van het Zorginstituut sluiten.